Telakkarannan suunnittelu alkaa

Telakkaranta 8/2009

Telakkarannan alueen suunnitteluohjelma on menossa lautakuntakäsittelyyn huhtikuussa. Ohjelman avulla luodaan suuntaviivoja alueen tarkemmalle suunnittelulle.

Suunnittelualue sijaitsee Telakkakadun ja STX:n telakan sekä Hietalahden vesialueen välissä. Pohjoisessa se alkaa Hietalahden altaalta ja jatkuu etelässä Munkkisaarenkadulle asti (ks. kartta alla).

Telakkarannan alueelle kaavaillaan asunto-, liiketila- ja toimistorakentamista. Alueella sijaitsevat vanhat rakennukset, kuten Munkkisaarenkadun ja Telakkakadun kulmassa sijaitseva punatiilinen konepajahalli, on kuitenkin tarkoitus säilyttää. Säilytettäviin rakennuksiin tulisi toimisto-, liike- ja kulttuuritiloja.

Telakkarannan valmistuessa myös itse ranta avautuu asukkaille. Rantaan kaavaillaan leveää jalankulkualuetta, joka olisi osa kantakaupungin rantoja kiertävää ulkoilureittiä. Ongelmakohta on kuitenkin Hietalahden altaaseen johtavan veneaukon ylittävä vanha rautatiesilta. Se on tarkoitus sulkea talvisin, mutta kesäisin aukon pitää olla auki vesiliikenteelle. Niinpä parhaimpaan ulkoiluvuodenaikaan kävelijöiden pitäisi kiertää pidempää reittiä altaan ympäri.

Etelässä kävelyalueen reunalle jää historiallinen, 1860-luvulla rakennettu kuivatelakka. Allas jää kuitenkin varsinaisen suunnittelualueen ulkopuolelle, joka ulottuu sen reunaan.

Alueen pohjoisosassa sijaitsevan musiikki- ja kulttuuritalo Nosturin toiminnot on tarkoitus jättää alueelle. On kuitenkin mahdollista, että itse rakennus puretaan, ja toiminnot sijoitetaan johonkin säilytettävistä punatiilirakennuksista. Päätöksiä asiasta ei kuitenkaan ole tehty.

Telakkarantaa idässä reunustava Telakkakatu on tarkoitus uusia edustavammaksi. Samalla on mahdollista, että kadun yhteyteen rakennetaan raitiovaunukiskot.

Lisää tietoa alueen suunnittelusta on saatavilla kaupunkisuunnitteluviraston Telakkarantasivulta.

Telakkaranta (suunnittelualue)

Valokuvassa näkyy Telakkarannan alue pohjoisesta katsottuna, etualalla Nosturi. Kuva on otettu 28.8.2009. Oheiseen karttaan on merkitty Telakkarannan suunnittelualue.

Yksi kommentti tai paluuviite kirjoitukseen “Telakkarannan suunnittelu alkaa”

1. Niko Lipsanen 30.6.2010 klo 16:03:

Helsingin Uutiset kertoo, että Elmun toiminta on tarkoitus siirtää Nosturista johonkin suojeltavista punatiilirakennuksista, kuten jo aikaisemminkin uumoiltiin:

Elmu ei joudu katkolle Nosturista (30.6.2010)

Elmun toiminta Nosturissa turvataan kuitenkin siihen asti, kunnes uudet tilat ovat käyttökunnossa.

Uutisessa kerrotaan myös, että ”kaupunki ja Skanska järjestävät Telakkarannan toteutuksesta arkkitehtuurikutsukilpailun, jonka tavoitteena on löytää korkeatasoinen ratkaisu suojeltavaan konepajaan liittyvälle lisärakentamiselle.”