Hernesaaren uusi täyttöniemi kallis ja tarpeeton

Risteilyalus suunnitellussa Hernesaaren laiturissa

Hernesaaren kärkeen on suunnitteilla uusi laituri risteilyaluksille. Yleiskaavaluonnoksessa 400 metriä pitkä uusi laituri on sijoitettu Hernesaaren kärjestä kohti kaakkoa. Oheisessa kuvassa näkyy, miltä laituri ja siihen kiinnittynyt risteilyalus näyttäisi Carusel-kahvilan edustalta Pihlajasaaren suuntaan.

Etelä-Helsingin rantojen merimaisema muuttuisi laiturin myötä perusteellisesti. Avomeri näkyisi entistä harvemmista kohdista, ja näkymä Pihlajasaareen umpeutuisi lähes kokonaan. Jo massiivinen laituri yksinään riittää peittämään ison osan merinäköalasta, mutta kesäisin siihen olisi lähes joka päivä kiinnittynyt myös iso risteilyalus. Sen vaikutus maisemaan olisi sama kuin rivillisellä korkeita kerrostaloja.

Laiturin päähän on tarkoitus sijoittaa helikopterikenttä. Kenttä on sijoitettu strategisesti siten, että lentomelu kantaa sieltä vettä pitkin mahdollisimman moneen suuntaan niin Etelä-Helsingin rannoille ja asuinalueille kuin Pihlajasaaren virkistysalueelle.

Laiturin paikalle on myös vaihtoehtoja. Jätkäsaaressa on useita valmiita laitureita, kuten Melkinlaituri, jotka kykenevät vastaanottamaan suurimpiakin risteilyaluksia. Siinä käytössä ne ovat tänäkin kesänä olleet. Jätkäsaaresta on kuitenkin tarkoitus poistaa muut kuin Tallinnan-liikennettä palvelevat laiturit.

Jätkäsaaressa ei tarvitsisi tehdä myöskään laajoja ruoppaustöitä, joita uuden laiturin rakentaminen vaatisi. Myös helikopterikenttä voitaisiin lisätä samalla alueelle. Laivat ja kopterit voisivat käyttää yhteistä terminaalia, joka kytkeytyisi Tallinnan laivaliikenteen terminaalialueeseen.

Jätkäsaaren osalta ongelma on lähinnä siinä, että osayleiskaava on sieltä jo päätetty. Asemakaavoitus on kuitenkin edelleen kesken.

Jos laiturin sijoittaminen Jätkäsaareen ei ole enää mahdollista, voidaan se Hernesaaressakin sijoittaa niin, että maisema merelle säilyisi lähes entiseen tapaan avoinna. Tämä edellyttää kuitenkin sitä, että kaakkoon työntyvästä täyttöniemestä luovutaan.

Valmiiden laitureiden purkaminen Jätkäsaaresta ja suunnitelmien mukaisen uuden laiturin rakentaminen Hernesaareen kärkeen maksaisi noin sata miljoonaa euroa. Lienee varsin aiheellista kysyä, onko mitään järkeä purkaa olemassaolevat laiturit pois, rakentaa muutaman sadan metrin päähän uusi ja upottaa siihen valtava määrä rahaa?

Kuvan tiedot: valokuva Jaanis Kerkis, mallistus Ultirender Ltd. Alueen mallistus on KSV:n mallien mukainen. Laivan korkeus piipun laella on 55 metriä, täyttöniemen pituus 400 m ja korkeus 3 m.