Diakonissalaitos esitteli toimintaansa

Munkkisaari-Hernesaari-Seura järjesti yhdessä Diakonissalaitoksen Munkkisaaren palvelukeskuksen kanssa tutustumisen Diakonissalaitoksen huumetyön tiloihin Munkkisaarenkadulla. Tilaisuus pidettiin tiistaina 29.9.2009. Alueen asukkaille esiteltiin yksikön toimintaa ja tehtiin pieni kierros palvelukeskuksen tiloissa.

Diakonissalaitoksen asiakkaiden kerrottiin olevan pääsääntöisesti varsin vaikeita tapauksia. He eivät välttämättä enää saa hoitoa muualta. Munkkisaaren yksikössä tarjotaan kristillisen lähimmäisenrakkauden hengessä apua hyvin vaikeassa tilanteessa oleville ihmisille.

Talouden taantuma on iskenyt myös Diakonissalaitoksen toimintaan. Syyskuun lopussa asumispalveluyksiköstä, joka on tarkoitettu ensisijaisesti tilapäiseen asumiseen, vähennetään noin parikymmentä paikkaa.

Talossa alkaa olla väljää, sillä rakennuksen kolmas kerros on tyhjentynyt jo aikaisemmin. Jotakin toimintaa sinne on tulossa, mutta neuvottelut toimintoja rahoittavan Helsingin kaupungin kanssa ovat kesken. Suunnitelmien sanottiin olevan vielä auki, tai ainakaan niistä ei haluttu vielä kertoa asukkaille.

Supistusten jälkeenkin taloon jää monenlaisia huumetyöhön liittyviä toimintoja. Asumispalveluyksikkökään ei kokonaan poistu, vaan supistuu noin puoleen. Jatkossakin tarjolla on tilapäisiä majapaikkoja sellaisille huumeidenkäyttäjille, jotka eivät muualle yöksi pääse. Ketään ei haluta jättää kadulle.

Alakerran palvelukeskus, jossa asiakkaat saavat ilmaista ruokaa ja terveydenhoitoa, jatkaa toimintaansa entiseen tapaan. Myös toisessa kerroksessa sijaitseva Helsingin sosiaaliviraston huumeklinikka jatkaa, vaikka siellä onkin kuulemma ollut melko hiljaista. Tämän sanottiin johtuvan siitä, että asiakkaat eivät ole vielä löytäneet uutta palvelua.

Asukkaille annettiin puhelinnumerot, joihin voi ilmoittaa huumeidenkäyttäjien aiheuttamista häiriöistä alueella. Palvelukeskuksen henkilökunta pyrkii toimimaan ripeästi, jotta häiriöt poistuisivat, ja usein sitä kautta voi saada apua paikalle nopeammin kuin poliisilta. Poliisillekin kannattaa silti ilmoittaa jo ihan tilastointisyistäkin.

Lisätietoa Munkkisaaren palvelukeskuksen toiminnasta saa Diakonissalaitoksen huumetyön sivuilta.