Kaupungin huumeklinikka muuttaa Kamppiin

Munkkisaaren päiväkeskus

Helsingin kaupungin huumeklinikka muuttaa tänään maanantaina Munkkisaarenkadulta kaupungin omiin tiloihin Malminkatu 3:een. Toiminta saa siellä suuremmat tilat keskeisemmältä paikalta. Aiheesta uutisoi HS Oma kaupunki.

Munkkisaarelaisten kannalta on huojentavaa, että edes osa alueemme huumetoiminnasta siirtyy muiden vaivoiksi.

Kaupungin huumeklinikka on kuitenkin ollut vain yksi osa Diakonissalaitoksen Munkkisaaren toimipisteen toiminnasta. Muun muassa HIV-positiivisille huumeenkäyttäjille suunnattu päiväkeskus ja neulojenvaihtopiste jäävät paikoilleen. Tiedossa ei myöskään ole, mitä toimintaa huumeklinikalta Munkkisaaressa vapautuviin tiloihin tulee.

Kamppiin siirtyvä huumeklinikka on Helsingin kaupungin omaa toimintaa. Jäljelle jäävät huumetoiminnot tuottaa Helsingin Diakonissalaitos. Niissäkin maksavina osapuolina ovat toki Helsingin kaupungin sosiaalivirasto ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS).

Kuvassa on Helsingin Diakonissalaitoksen toimipiste Munkkisaarenkatu 16:ssa.

Yksi kommentti tai paluuviite kirjoitukseen “Kaupungin huumeklinikka muuttaa Kamppiin”

1. Niko Lipsanen 7.9.2011 klo 14:33:

Monet asukkaat näyttävät edelleen olevan käsityksessä, että Diakonissalaitoksen huumetoiminta olisi siirtynyt alueeltamme Kamppiin. Muutto koski kuitenkin vain kaupungin huumeklinikkaa, joka oli vuokralla Diakonissalaitoksen tiloissa. Diakonissalaitoksen oma toiminta, johon kuuluvat mm. piikkienvaihto ja korvauslääkehoito, ovat yhä edelleen Munkkisaaressa.