Hernesaareen tori, pajakylä ja saunaranta

Hernesaaren väliaikaiskäyttösuunnitelma

Hernesaareen on tulossa ja suunnitteilla erilaista väliaikaiskäyttöä ennen kuin alue rakennetaan lopulliseen asuunsa. Jo tulevana kesänä oli tarkoitus toteuttaa ainakin tapahtumatori ja vesibussilaituri.

Suunnitelmissa on myös designsaunaranta vesibussilaiturin viereen, suunnilleen niille main, missä aikaisemmin oli korkeita sorakasoja.

Hernesaaren kärjen siistimisellä pyritään antamaan risteilymatkustajille parempi kuva Helsingistä ja saamaan heidät ulos laivasta. Nykyiset näkymät eivät välttämättä ole erityisen houkuttelevia. Vesibussiyhteyden avulla taas on tarkoitus vähentää bussirallia, kun matkailijoille olisi tarjolla myös maisemallinen rantaristeilyvaihtoehto Kauppatorille matkustamiseen.

Käveleviä turisteja varten asennetaan opaskyltit Hernesaaren risteilysatamasta Erottajalle ja takaisin.

Pelkästään matkailijoita varten Hernesaarta ei kuitenkaan ehosteta. Designsaunat ja niihin kytkeytyvä kahvila-ravintola olisivat myös helsinkiläisten käytössä ympäri vuoden – eivät vain risteilysesongin aikaan. Kaupunkilaisten toivotaan löytävän myös uuden tapahtumatorin ja siihen kytkeytyvän käsityöläisten pajakylän.

Hernesaarenranta toimii myös katsomona purjehduskisoille, joita kesän 2011 on tulossa yhteensä kolme. Suurin niistä on kesä-heinäkuun vaihteessa järjestettävä olympialuokkien Euroopan mestaruus -kisa.

Lisää aiheesta kaupunkisuunnitteluviraston Hernesaaren väliaikaiskäyttö -sivuilta.