Hernesaarenrantaan uusia design-penkkejä

Uusi penkki Hernesaarenrannassa

Hernesaaren rantareitin varrelle on tullut uusia arkkitehtiopiskelijoiden suunnittelemia ja rakentamia penkkejä.

Penkkien ulkomuoto on pelkistetty ja yksinkertainen. Rakennusmateriaaleina ovat betoni ja käsittelemättön siperianlehtikuusi. Ruuvit ja muut kiinnikkeet on piilotettu näkymättömiin. Penkken sanotaan kestävän ulkokäytössä vuosikymmenen ja vanhenevan arvokkaasti.

Puistokalusteista järjestettiin keväällä suunnittelukilpailu. Sen voitti nyt toteutettu ehdotus Driftwoods. Penkkisarjan ovat suunnitelleet Mari Haavisto ja Arto Ollila.

Hernesaarenrannan uudet penkit

Vaikka penkit ovat tyylillisesti yhtenäisiä, on ne kuitenkin suunniteltu erilaisiin tarkoituksiin. Toiset penkit soveltuvat parhaiten yksin istumiseen, toiset taas piknikkikäyttöön tai sosiaaliseen kanssakäymiseen.

Veeti ja minä Hernesaarenrannassa

Hyvin penkit tuntuvat soveltuvan ainakin lyhytaikaiseen istumiseen. Tikkujakaan ei tarttunut vaatteisiin, vaikka käsittelemätön pinta vähän epäilyttävältä vaikuttikin.

Kuvat on otettu keskiviikkona 8.8.2012. Kaksi ensimmäistä on ottanut artikkelin kirjoittaja. Viimeisen kuvan otti risteilylaivalle matkalla ollut turisti, joka sattui sopivasti paikalle. Lisää kuvia on Easa Driftwood -blogissa.