Korvaushoitoasiakkaiden määrä kasvussa

Helsingin Diakonissalaitoksen logo

Kaupungin huumeklinikan muutto Munkkisaarenkadulta Kamppiin ei ole tuonut helpotusta Munkkisaaren huumetilanteeseen. Helsingin Diakonissalaitosten oman huumetoiminnan asiakasmäärät ovat vastaavasti kasvaneet.

Eniten on noussut korvaushoitopotilaiden määrä. Huumeiden lääkekorvaushoito kuuluu nykyisin hoitotakuun piiriin, ja se on kasvattanut asiakasvirtaa. Kun keväällä Munkkisaarenkadun pisteessä kävi päivittäisen lääkeannoksen hakemassa noin 40 asiakasta, käy asiakkaita nyt jo noin 150 päivässä. Munkkisaaressa on kapasiteettia noin 200 asiakkaalle, joten on mahdollista ja varsin todennäköistäkin, että asiakasmäärä yhä nousee.

Korvaushoitoyhteisö sijaitsee Munkkisaarenkatu 16:n katutasossa. Asiakkaat käyvät siellä kahdessa erässä. Aamupäivällä yhteisö on auki klo 8.00–10.30 ja iltapäivällä klo 12.00–14.30. Suurimmat asiakasvirrat osuvat siten näihin ajankohtiin.

HIV-positiivisten palvelukeskus yksikön kolmannessa kerroksessa on auki joka päivä klo 9–19. Sen asiakasmäärä on pysynyt tasaisena muutamassa kymmenessä.

Eniten häiriötä alueella aiheuttaa todennäköisesti juuri korvaushoitotoiminta, jonka yhteyteen kytkeytyy myös MTV3:nkin alueella kuvaama lääkkeiden ja huumeiden katukauppa. Helsingin Diakonissalaitos on palkannut toisen ympäristötyöntekijän alueella jo aiemmin liikkuneen rinnalle vähentämään toiminnasta aiheutuvia ongelmia.

Yksi kommentti tai paluuviite kirjoitukseen “Korvaushoitoasiakkaiden määrä kasvussa”

1. Ergon 3.10.2011 klo 15:18:

Säätiön johto vaihtuu!