Linjastouudistus muuttaa raitiovaunujen reittejä

Linjastouudistus

Helsingin raitiovaunulinjaston uutta reittiluonnosta voi nyt kommentoida. Uudistus muuttaisi raitiovaunujen reittejä myös täällä Etelä-Helsingissä.

Muheiran alueen kannalta keskeisin muutos uudistuksessa on se, että raitiolinja 6 aiotaan kääntään Bulevardin päästä Telakkakadulle rakennettavia uusia kiskoja pitkin Eiranrantaan ja siitä edelleen Hernesaaren kärkeen. Hernesaareen asti linja kulkisi vasta joskus 2020-luvulla, mutta Eiranrantaan asti se saatetaan vetää jo aikaisemmin.

Toinen muutos liittyy raitiovaunuun 1, joka alkaisi kulkea vanhalle 1A:n päätepysäkille Punavuoressa. Linjan toinen pää olisi vanhaan tapaan Käpylässä, mutta reitti kulkisi Kauppatorin ja Hakaniemen sijaan Erottajan ja Töölön kautta.

Munkkisaari-Hernesaari-seuran esittämä linjan 1 jatko Ruoholahteen ei valitettavasti ole päässyt linjastosuunnitelmaan mukaan.

Kyseessä on kuitenkin vielä suunnitelma, ja kaikella todennäköisyydellä se tulee vielä muuttumaan. Tutustu suunnitelmaan tarkemmin HSL:n raitioliikenneblogissa ja kommentoi suunnitelmaa HSL:lle 16. helmikuuta mennessä.

Kuvassa on uuden linjastosuunnitelman kartta Etelä-Helsingin osalta. Katso koko kartta.