Koiran vatsa repesi koirapuiston aidassa

Eiranrannan koirapuiston aita

Rantakallionpuistossa sijaitsevan Eiranrannan (Merisatamanrannan) koirapuistossa on paha toteutusvirhe: koirapuiston aidat on asennettu väärin päin. Piikit, joiden pitäisi osoittaa maata kohti, ovatkin aidan päällä.

Piikit eivät ole teräviä, mutta tylppinäkin ne vahingoittavat aitojen yli loikkivia koiria. Useampikin koira on jo satuttanut niissä itsensä. Pahin onnettomuus tapahtui viime torstaina, kun isojen koirien puolta pienten aitaukseen hyppyä yrittänyt metsästyskoira jäi vatsastaan kiinni aitaan. Koiran isäntä oli onneksi riittävän vahva nostamaan koiran aidalta pois, mutta piikit repivät vatsaan 25 senttiä pitkän haavan. Se piti käydä paikkauttamassa eläinlääkärillä.

Alunperin piikit osoittivat väärään suuntaan myös koirapuiston istutuksia suojaavissa matalammissa aidoissa, mutta ne on käännetty ympäri jo aiemmin. Uusimman tapauksen jälkeen koirapuiston käyttäjät ovat olleet yhteydessä rakennusviraston puistovastaavaan, ja sieltä onkin luvattu hoitaa asia pikimmiten. Voi olla, ettei aitojen kääntäminen lumen takia onnistu, mutta vaihtoehtoinen ratkaisu on katkaista piikit poikki.

Aitojen piikkien ohella koirapuiston käyttäjät ovat huolestuneita aitojen mataluudesta. Etenkin näin talvella, kun lunta pakkautuu korkeiksi kinoksiksi, monille isommille koirille ei ole ongelma tai mikään hypätä aidan yli. Vaikka koira ei jäisikään vatsastaan kiinni, saattaa se loikata pienten koirien puolelle tai kokonaan koirapuistosta pois esimerkiksi rusakon perään. Siksi käyttäjät toivovatkin, että koirapuistoon saataisiin nykyistä korkeammat aidat.

Kuvassa on väärin päin asennettua Eiranrannan koirapuiston aitaa isojen ja pienten koirien aitauksen välissä.

Päivitys: Korjattu ajankohta. Onnettomuus tapahtui torstaina 7.2. aamulla.

Yksi kommentti tai paluuviite kirjoitukseen “Koiran vatsa repesi koirapuiston aidassa”

1. Niko Lipsanen 19.2.2013 klo 16:27:

Aita on nyt korjattu asettamalla sen päälle kumilista, joka peittää tapit.

Kumilista aidan tappien päällä

Kumisuojus on niin pienten ja isojen koirien aitauksen välissä kuin koirapuistoa reunustavissakin aidoissa (sekä isojen että pienten puolella). Ainoastaan isojen puolen keskellä sijaitsevan kallion reunalla oleva aita on suojaamatta. Sen yli koirat eivät tosin usein loiki, koska on helpompi juosta sen ympäri.

Koirapuistossa olleet koiranomistajat vaikuttivat varsin tyytyväisiltä toteutettuun ratkaisuun.