Hernesaaren osayleiskaava tänään lautakunnassa

Ilmakuvasovitus Hernesaaren osayleiskaavasta

Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee Hernesaaren osayleiskaavaa kokouksessaan tänään tiistaina 18.9.2012.

Päivitys: Kaava jäi kokouksessa pöydälle ja tulee uudestaan käsittelyyn tiistaina 2.10.

Kaavan puhututtavin osa on Hernesaaren kärkeen täyttöniemelle rakennettavaksi suunniteltu helikopterikenttä. Kenttä olisi keskellä merta paitsi merkittävä melunlähde myös maisemahaitta estäessään näkymät Etelä-Helsingin rannoilta Pihlajasaareen ja avomerelle.

Täyttöniemi myös pilaisi tuuliolot Hernesaarenrannan edustalla estäen esimerkiksi purjehduskilpailujen järjestämisen alueella sekä tekisi tärkeästä veneilyreitistä Pihlajasaaren ja Hernesaaren välissä vaarallisen kapean. Huviveneilijät joutuisivat puikkelehtimaan ahtaassa salmessa yhdessä suurten risteilyalusten kanssa.

Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti jo helmikuussa säilyttää helikopterikentän kaavassa liittäen mukaan kuitenkin ponnen, jossa kentän taloudellisia toteuttamisedellytyksiä pidetään epätodennäköisinä. Silti se on haluttu kaavaan jättää, vaikka pelkällä kaavamerkinnälläkin on vaikutuksensa myös alueen muuhun toteutukseen kentän vaatimaan melualueen takia.

Ennen uuden helikopterikentän rakentamista Hernesaaren kärki on yksi mahdollinen sijoituspaikka mahdollisesti toteutettavan Pisara-radan louheen varastoinnille. Tällöin meritäyttöön tarvittava aines olisi jo valmiiksi kasattuna suunnitellun täyttöniemen vieressä.

Hernesaareen on tarkoitus kaavoittaa asuntoja noin 5100 asukkaalle sekä 3800 työpaikkaa. Asunnot sijoittuisivat umpikortteleihin, joiden merellisyyttä korostetaan väleihin rakennettavilla kanavanpätkillä.

Kaava-alueen pohjoisosaan, lähelle Eiranrantaa, sijoittuisi supermarket-tyyppinen suurempi ruokakauppa. Alueelle varattaisiin tilaa myös parille pienemmälle marketille. Niemen eteläkärkeen on tulossa veneilykeskus. Pienempiä liiketiloja sijoitellaan kivijalkoihin pääasiassa alueen halkaisevan pääkadun varteen. Kahviloille ja ravintoloille varataan tiloja myös rannoilta.

Samalla selvitetään myös ns. Fordin talon ottamista kulttuurikäyttöön sekä rakennuksen mahdollista laajentamista. Yhtenä vaihtoehtona on pidetty talon ottamista tanssikäyttöön.

Joukkoliikenne järjestetään johtamalla raitiolinja 6 Hietalahden torilta Telakkakadun ja Eiranrannan kautta Hernesaaren kärkeen.

Hernesaaren kartta

Lisää tietoa osayleiskaavasta saa lukemalla kaavaselosteen (pdf-tiedosto). Jos haluat vielä vaikuttaa tehtäviin päätöksiin, ota yhteyttä kaupunkisuunnittelulautakunnan jäseniin.

Ylemmässä kuvassa ilmakuvasovitus Hernesaaren osayleiskaavasta, alemmassa havainnekartta. Kuvat ovat peräisin Hernesaaren osayleiskaavan kaava-aineistosta (Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto). Ilmakuvasovituksen on toteuttanut Adactive Oy.