Etelä-Helsingin bussilinjat muuttuvat hyvin toisenlaisiksi maanantaina 13.8., kun Helsingin seudun paikallisliikenteessä siirrytään talviaikatauluihin.
Bussilinja 16 ei jatkossa aja enää lainkaan Hernesaareen. Sen uusi reitti kulkee Rautatientorilta Kulosaaren kautta Mustikkamaalle.
Linja 14B lakkautetaan kokonaan. Sen korvaa bussi 14, jonka eteläinen päätepysäkki siirtyy Hernesaareen. Sen reitti ei lakkautettavan 14B:n tapaan kiertele Punavuoren läpi, vaan linjaa ajetaan Munkkisaaresta Tehtaankatua pitkin Eiran sairaalalle ja siitä edelleen Viiskulman kautta Kamppiin. Pohjoinen päätepysäkki on Pajamäessä.
Linjan 14 liikennöinti muuttuu ruuhka-aikoina entistä tiheämmäksi. Busseja kulkee silloin noin 10 minuutin välein. Ruuhka-aikojen ulkopuolella vuoroväli on noin 20 minuuttia.
Aamun ensimmäiset bussit lähtevät puoli kuuden maissa (sunnuntaisin vähän ennen seitsemää) ja viimeiset kello 23 aikoihin (joka päivä). Tiheämpivälistä ruuhkaliikennettä ajetaan arkisin noin klo 7–9 ja 14.30–18.
Linjan 14 on tarkoitus yhdessä linjan 18 kanssa muodostaa tiheävälinen Länsi-Helsinkiä palveleva runkolinja. Bussi 18:n päätepysäkki siirtyy Kruununhaasta Eiraan (Villa Ensin pysäkki). Yhteinen reittiosuus ylettää siten Eiran sairaalalta Kampin ja Meilahden kautta Munkkivuoreen.
Muita muutoksia Etelä-Helsingissä
Kruununhakalaisia hyvitellään uudella linjalla 17, joka kulkee Liisanpuistikosta Rautatieaseman kautta Viiskulmaan noin 25 minuutin välein.
Bussilinjan 24 reittiä jatketaan Erottajalta Korkeavuorenkadun kautta Merikadulle. Bussin reitti Erottajalta pohjoiseen muuttuu entistä mutkaisemmaksi, kun linja kiertää Kampin metroaseman, Marian sairaalan ja Hietaniemen hautausmaan ja uimarannan kautta matkallaan kohti Seurasaarta. Vuoroväli on 20–30 minuuttia.
Raitiolinja 9 siirtyy kulkemaan Kolmikulman sijaan Kampin kautta Jätkäsaareen (Länsisatama). Samalla Länsisatamaa aikaisemmin palvellut bussi 15 typistyy Salmisaaren ja Ruoholahden metroaseman väliseksi tynkälinjaksi.
Kartta uusista bussireiteistä (linjaa 15 lukuunottamatta) on alla.
Lisää tietoa Helsingin ja muun HSL-alueen linjamuutotoksista löytyy HSL:n sivuilta.
Raitiolinjat pysyvät pääosin ennallaan
Edellä mainittua raitiovaunun 9:n jatkoa lukuunottamatta raitiolinjat pysyvät ennallaan.
Osa bussin 16 aikaisemmista matkustajista pystynee jatkossa käyttämään raitiovaunua 1A, joka kulkee Telakkakadulta Kauppatorin ja Hakaniemen kautta Käpylään. Valitettavasti aikataulut ovat yhtä huonot kuin ennenkin. 1A liikennöi vain arkisin ruuhka-aikoina (noin klo 6–9 ja 15–18.30).
Kartta reittimuutoksista 13.8.2012 alkaen
Tulevaisuuden suunnitelmia
Telakkarannan rakennustöiden yhteydessä Telakkakatu on tarkoitus rakentaa Mechelininkadun kaltaiseksi puistokaduksi, jonka keskellä olisivat raitiotiekiskot. Suunnitelmien mukaan raitiovaunu 6 käännettäisiin Hietalahdentorilta näitä kiskoja pitkin Eiranrantaan ja myöhemmin edelleen Hernesaareen.
Munkkisaari-Hernesaari-seura ry on ehdottanut, että samoja kiskoja voitaisiin käyttää raitiovaunu 1:n (1A) reitin jatkamiseen Ruoholahteen ja Salmisaareen.
Nämä muutokset eivät kuitenkaan toteudu vielä useampaan vuoteen. Tällä hetkellä Telakkakadun vanhaan ratakuiluun rakennetaan väliaikaista kevyen liikenteen väylää (ks. HSOK 1.8.12).
Valokuvassa on bussi 16 Eiranrannan pysäkillä maanantaina 6.8.2012. Kartassa näkyvät Etelä-Helsingin bussilinjojen reittimuutokset alkaen 13.8.2012 (pl. linja 15).
Niko Lipsanen 6.8.2012 klo 17:58:
14:n aikataulut ovat vähän kummallisia. Vuorovälit ovat ruuhka-aikaan noin 10 minuuttia, mutta eivät koko ajan tasavälein. Välillä saattaa olla, että kahden bussin vuoroväli on 12 minuuttia, mutta seuraava tuleekin jo sitten yhdeksän minuutin päästä. Miksiköhän moinen?
Tuolle linjalle 17 en ennusta kovin pitkää ikää. Tuskin sitä kovin moni käyttää. Varmaan lopetetaan aika pian ja korvataan palvelulinjalla (tai mitä Joukoja ne nykyään ovat), joka kuskaa krunikkalaisia mummuja keskustaan ja Viiskulman terveyskeskukseen. Jossakin vaiheessa sekin on tosin siirtymässä Mariaan.
Kimmo Teikari 6.8.2012 klo 18:14:
Melkoinen huononnus joukkoliikenteessä meille Munkkisaarelaisille. Ruuhka-aikoina n. 10 min välit ja muutoin 20 min. Ei lasketa lainkaan sitä, että toinen linjoista lakkaa kulkemasta. Suora yhteys esim. Erottajalle ja Kauppatorille lakkaa kokonaan. Linja 14B on ollut hyvin ruuhkainen täältä etelästä päin ajettaessa jo Isoroban pysäkillä, miten liikennesuunnittelijat laskevat kapasiteetin jatkossa riittävän. Minkä takia ei ratikkakiskoja saada aikaisemmin aikaiseksi (no rahan tietenkin), mutta se ei paljoa lämmitä nyt, että joskus hamassa tulevaisuudessa raitiovaunu myös palvelee alueen asukkaita.
Niko Lipsanen 6.8.2012 klo 19:38:
Samaa mieltä, huononnushan tämä on. Parannus tämä lienee vain niille, joiden matkanteko suuntautuu enemmän Kampin ja Töölön suuntaan.
Tilannetta parantaisi, jos raitiovaunu 1A kulkisi myös päiväaikaan ja vähän myöhemmin illalla. Silloin 14 palvelisi keskustan länsireunalle ja 1A sen itäreunalle menijöitä. Nyt palvelu on vähän toispuoleista, kun yhteydet menevät vain yhdelle reunalle keskustaa.
14 13.8.2012 klo 18:58:
Ensimmäisen aamun empiirinen koe osoitti, että 14 oli aivan tukossa jo ennen Fredaa. Mitä se onkaan, kun oikea aamuruuhka alkaa.
Jostain -kenties tästä blogista – muistan myös lukeneeni, että yksi perustelu Diakonissalaitoksen Huumehoitoyksikön sijainnille on hyvät liikenneyhteydet. Nykyiselläänhän se tarkoittaa enää yhtä linjaa – onko se hyvä liikenneyhteys?
Ja paluumatka sitten taas. Bussin 14 vuoroväli on periaatteessa 10 minuuttia. Mutta kun on niin pitkä linja, arvioidut ajat pysäkillä eivät pidä mitenkään paikkaansa ja vuoroväli on mitä sattuu. Tuli nyt jo mieleen se, kun matkusti aikoinaan Kolmosen spåralla. Joskus spåra tulee, joskus ei, joskus jättää vuoron kokonaan välistä, aikataulussa tuskin koskaan.
Vihainen Exmatkustaja 1.9.2012 klo 23:49:
Kyllä kai ne aikataulut pitää pardmmin kun bussit tyhjiä. Ehdotan että ovia ei ollenkaan avattaisi lähtö- ja päätepysäkin välillä, niin ne aikataulut pitäisivät vielä paremmin. Ja puhtainakin pysyisivät ne bussit. Voi tätä hölmöläisen argumentointia!
niffe 7.9.2012 klo 17:49:
Viimeistään Perämiehenkadun Alepan edestä eteenpäin on jaossa pelkkiä seisomapaikkoja. Bussit täyttyvät aina Kamppiin asti. Kohta kyydit alkavat olla kuin Intiassa, jossa puolet jengistä on katolla ja toinen puolet roikkuu oven välistä…