MTV3 kuvasi huumekauppaa Munkkisaaressa

Munkkisaaren päiväkeskus

MTV3:n 45 minuuttia -ohjelma kävi kuvaamassa Munkkisaaressa Diakonissalaitoksen päiväkeskuksen liepeillä tapahtuvaa huumekauppaa. Esimerkiksi amfetamiinia ja lääkkeitä kaupataan Diakonissalaitoksen toimipisteen luona varsin avoimesti. Ohjelma lähetettiin televisiosta tänä iltana.

Ohjelman sivuilla kerrotaan:

Munkkisaaressa sijaitsee Helsingin Diakonissalaitoksen toimintakeskus, josta annetaan korvaushoitolääkkeitä narkomaaneille. Moni heistä jää ulos kadulle käyttämään lääkkeitä ja käymään lääkekauppaa. Korvaushoitolääkkeitä ovat metadoni ja buprenorfiini.

Munkkisaarenkadulla meille kerrotiin, että kaupan on ”mitä vaan”.

45 minuuttia -ohjelman tuottaja Jussi Eronen kirjoittaa blogissaan:

Aineiden käyttäjät saapuvat paikalle kävellen ja bussilla, oven edessä markkinapaikalla alkaa kova kuhina. Kaikenlaista on kaupan. Näytämme illan 45 minuuttia -ohjelmassa, miten hoitolaitoksen ovesta tuleva mies alkaa heti myydä amfetamiinia.

Lääkkeet pitäisi periaatteessa ottaa valvovan silmän alla, mutta jotkut potilaat saavat pillerit kuitenkin mukaansa. Hoitopaikka kun tahtoo luottaa potilaisiinsa. Diakonissalaitoksen mukaan klinikan ulkopuolella tapahtuvan kaupan kontrolloiminen on mahdotonta.

Kaupunki on yhteinen ja ongelmat yhteisiä. Jos korvaushoitoklinikka voi periaatteessa olla Kontulassa tai Konalassa, voi se olla Munkkisaaressakin. Korvaushoidon lieveilmiöiltä ei kuitenkaan saisi sulkea silmiään.

Onko lääkkeitä jaettava taskut täyteen? Onko poliisin järjestyksenvalvonnassaan tekemä arvovalinta oikea? Vai nostammeko kädet pystyyn ja toteamme, että avoin huumekauppa kadulla kuuluu helsinkiläiseen arkeemme?

Ohjelman voi käydä katsomassa MTV3:n Katsomo.fi-sivuilla.

Keskustelua ohjelmasta ja siitä esiin nousevista teemoista voi käydä alla.

Kuvassa on Helsingin Diakonissalaitoksen Munkkisaaren toimipiste.

Yhteensä 9 kommenttia ja/tai paluuviitettä kirjoitukseen “MTV3 kuvasi huumekauppaa Munkkisaaressa”

1. Punavuoren asukas 7.9.2011 klo 23:40:

Mä en kyllä ymmärrä, et miks kenenkaan pitää sietää tollasta paskaa kotikulmilla!

2. Munkkisaaren asukas 8.9.2011 klo 18:21:

Ohjelma oli aika objektiivinen.
    Pitäydyttiin faktoissa, mikä oli mielestäni erittäin hyvä.
    Kamera kertoo monesti ihan riittävästi.

Tilanteen ongelmat tuotiin mielestäni hyvin esille.
    Kyseenalaistettiin myös nykymuotoisen toiminnan hyödyt hyvin asiallisesti.

Haastateltu ”asiakas” ei kylläkään edustanut ihan perusjoukkoa vaan oli hyvinkin siisti ja asiallinen.

3. Asukas 14.9.2011 klo 23:47:

Mikä taho omistaa tämän kiinteistön, jossa Diakonissalaitos toimii?

4. Niko Lipsanen 15.9.2011 klo 00:44:

Kiinteistö on Helsingin Diakonissalaitoksen omassa omistuksessa.

5. Kansalainen 19.9.2011 klo 09:59:

Aika hyvää keskustelua käydään maikkarin sivuilla (Erosen blogissa tarkemmin) Diakonissalaitoksen palveluiden tuottajien ja käyttäjien näkökulmista. Kuitenkaan meihin sivullisiin keskustelu ei ota pahemmin kantaa. Kannattaa silti käydä blogi lukaisemassa ja kommentoimassa sinnekin.

6. Kansalainen 19.9.2011 klo 15:28:

Joko tämä saisi päättäjät tajuamaan Diakonissalaitoksen toiminnan älyttömyyden:

7. Kansalainen 23.9.2011 klo 11:39:

Kysymys ei ole kiinteistön omistuksesta vaan kyseisen sopimuksen haltijasta:

Mitkähän mahtaa olla sopimuksen purkuperusteet?!?

8. Kansalainen 24.11.2011 klo 09:06:

Uusi sopimus tehty tällä viikolla korvaushoitopalvelujen hoitamisesta. Sopimuksen mukaan ensisijaisena hoitopaikkana pidetään 1.9.2012 alkaen A-klinikkaa ja hyvänä kakkosena jatkaa Diakonissalaitos. Nähtäväksi jää, mitä tämä tarkoittaa käytännössä.

9. niko kauhanen 3.10.2013 klo 15:46:

Joo siinä näyttettiin kun hiv positiivisten päiväkeskuksesta tulee joku urpo
    sillä ei ole mitään tekoa korvaushoito yhteisön kanssa.Kun tulimme yhteisön puolelta ulos niin siihen tuli joku ukko joka näytti joltain joka oli pukeutunut varta vasten.Vaan eipä näytetty sitä kun häädimme. tämän henkilön pois kyselemästä.T.Korvaushoito yhteisön asiakas.