EM-purjehduskilpailut Hernesaaressa alkavat huomenna

EM-purjehtijat harjoittelemassa

Hernesaarenranta on huomisesta alkaen kaksi viikkoa olympialuokkien avointen Euroopan mestaruus -kilpailujen näyttämönä. Nyt vielä harjoitellaan ja pystytetään katsomoita ja paviljonkeja rantaan. Kisojen virallinen avajaisseremonia on keskiviikkona 29.6. klo 19.

Hernesaari on ainutlaatuinen paikka järjestää suuria purjehduskisoja, sillä paikkoja, joissa kilpapurjehdusta voi harjoittaa aivan suuren kaupungin edustalla ei ole maailmalla paljon. Helsinki avautuu kuitenkin suoraan avomerelle, ja siksi tuuliolot ovat suotuisat kisoille aivan rannan tuntumassakin. Niinpä Hernesaaressa ja Merisataman edustan saarissa kilpailuja voi seurata rannalta käsin.

Suurimpien veneiden tarvitsemille radoille rannan tuntumassa ei kuitenkaan ole tilaa, ja siksi osa kilpailuista käydään ulompana merellä. Lähimpänä rantaa kilpaillaan jollilla (49er).

Kilpailut jatkuvat perjantaihin 15.7. asti. Hernesaarenranta on suljettuna autoliikenteeltä kisojen ajan sekä vielä pari päivää niiden jälkeen. Korvaava tieyhteys on järjestetty Laivakadulta telakkahallien välistä Hernesaareen kärkeen. Myös bussit 14B, 16 ja väliaikainen linja 16B käyttävät tätä reittiä.

Korvaava kulkureitti sekä kilpailun yleisöalueet näkyvät oheisesta kartasta:

EM-purjehduskisat, Hernesaaren kartta

Alla vielä kuva Hernesaarenrantaan pystytetystä kisateltasta:

Hernesaarenranta

Lisää tietoa purjehduskilpailujen ohjelmasta ja muista kisoihin liittyvistä asioista voi katsoa kilpailujen virallisilta 2011 Open Europeans -sivuilta sekä Skuuppi-lehdestä, joka on saatavilla kisa-alueelta (ilmestyi myös Ilta-Sanomien liitteenä tänään tiistaina 28.6.).

Yhteensä 5 kommenttia ja/tai paluuviitettä kirjoitukseen “EM-purjehduskilpailut Hernesaaressa alkavat huomenna”

1. Saynur Auer 28.6.2011 klo 16:31:

Nyt jos koska kaupungin päättäjät pitäisi saada paikan päälle katsomaan ja vastaamaan, kuuluuko Hernesaaren itäinen lahti uusine puistoineen, hiekkarantoineen, laitureineen sekä upea avomerelle asti ulottuva purjehdusalue ja veneilyreitti kaupunkilaisille vai yksityiselle helikopteribisnekselle. Ihaillessamme lahden virkeätä kesäelämää ja vapaata aallokkoa, kannattaa muistaa, että kaupunkisuunnitteluviraston pöydällä odottaa syksyllä päätettävä osayleiskaavaehdotus, jossa vapaa merialue katkaistaan puolen kilometrin pituisella maatäytöllä aidattua helikopterikenttää varten. Soisi kaupungin säilyttävän sykähdyttävän ja uuteen kukoistukseensa vironneen merenlahden kaupunkilaisten ja risteilyturistien ihasteltavaksi ja nautittavaksi.

2. Niko Lipsanen 29.6.2011 klo 10:03:

Olen samaa mieltä. Täyttöniemi muuttaisi tuulioloja, eikä tällaisia kilpailuja enää tulevaisuudessa voitaisi järjestää Hernesaaren edustalla.

Sinänsä en ole sitä vastaan, että kaupungissa on tilaa yksityiselle bisnekselle. Käytät tuota ilmaisua ikään kuin yksityinen olisi lähtökohtaisesti jotenkin epäilyttävää. Mutta eipä tuo nimenomainen helikopteribisnes ole ollut edes erityisen kannattavaa.

3. Marja Turunen 30.6.2011 klo 18:55:

Toden totta. Miksi helikopteritoiminta pitäisi olla täällä, kun kaikki muu lentotoiminta on Malmilla ja Vantaalla?

4. Jaana Lehtonen 1.7.2011 klo 12:45:

Kyllä painoarvo pitää ymmärtää antaa kaupungin merelliselle maisemalle – ja käytölle . Helikopteritoiminta palvelee vain murto-osaa ihmisiä siihen nähden miten niin monet voivat nauttia kaupunkimme avarasta ja kauniista edustasta .
    Helikopterikentän sijainti on muutenkin vain jäänne jostakin tilapäissijoittelusta . Kaiken lentotoiminnan tulisi sijoittua niille varatuille alueille eli lentokentille .

5. Pekka Taiminen 3.7.2011 klo 23:48:

Helikopteri aikaansaa hirvittävän metelin, joka vielä korostuu muuten hiljaisessa maisemassa. Hernesaaren kärjessä ei ole lainkaan liikenteen aiheuttamaa melua, joten on hyvin tärkeätä, ettei sinne tuoda helikopteriliikennettäkään.
    Helikopterikenttä on syytä sijoittaa sellaiseen paikkaan, jossa on muutentkin meteliä.