Hernesaareen louhintajätteen varasto

Metalliaita katkaisee Hernesaarenrannan aiemman nurmikkoalueen noin puolestavälistä. Leveämpi pohjoispää on edelleen asukkaiden käytössä nurmikkona ja virkistysalueena, mutta eteläpää on tästä eteenpäin kaupungin rakennusviraston katurakennustarvikkeiden säilöntäpaikka. Aitauksessa on muun muassa kaivoja ja kiviäkantakaupungin tarpeisiin.

Tulosryhmäjohtaja Olavi Tikka rakennusvirastosta kertoo aitauksesta Helsingin Sanomien uutisessa:

”Olemme katsoneet mahdollisimman laajasti kantakaupungin asukkaiden etuja. Helsinki tulee tarvitsemaan hirvittävän määrän maamassoja Jätkäsaaren rakentamista varten. Siksi ei olisi järkevää kuskata nyt louhittavaa massaa pois kaupungista ja sitten taas aikanaan takaisin.”

Sitä, kuinka pitkäksi aikaa louheet jäävät rantaan, ei vielä tiedetä. Jätkäsaaren rakentaminen alkaa vuonna 2009.

Asemakaavassa alue on merkitty puistoksi, mutta istutuksia sinne ei olla vielä tehty. Pitkä rantakaistale avomerinäkymiin on ollut lenkkeilijöiden ja koiranulkoiluttajien suosissa. Kesäisin alue on ollut myös suosittu piknikkikohde. Pohjoispään pätkä alueesta jää edelleen virkistyskäyttöön.

Jo aiemmin kaupunki on laittanut Hernesaarenrannan pohjoispäähän liikennemerkit, jotka kieltävät kävelyn myrskyn vaurioittamalla rantaosuudella. Nuo kiellot eivät ole kuitenkaan ole juurikaan vaikuttaneet ulkoilureitin käyttöön toisin kuin uusi varastoalue, joka estää pääsyn suurelle osalle koko Hernesaarenrantaa.

Yksi kommentti tai paluuviite kirjoitukseen “Hernesaareen louhintajätteen varasto”

1. Paluuviite: Muheira.fi (23.2.2010 19:33)