HERNESAARI-SEURA RY: Munkkisaari, Hernesaari ja Eiranranta

Hernesaariseura.fi : 2019 :

Hernesaaren telakkahalleja puretaan, tilalle maa-aineksen läjittelykenttä

7.1.2019

Katsastuskonttori on purettu, Jääherne saa vielä jäädä.

Rakennusten purkaminen Hernesaareen tulevan asuinalueen tieltä on jo alkanut. Ensimmäisenä purettiin vanha katsastuskonttori ja sen yhteydessä toimineet autokorjaamot Hernematalankadulla. Katsastus ja autohuolto Team Sira toimivat väliaikaisesti entisessä Copterlinen terminaalissa, joka tosin sekin puretaan myöhemmin. Viereinen jäähalli Jääherne sekä Lindgrenin telakka jatkavat toimintaansa toistaiseksi. Hernesaaren kärkeen rakennettu kolmas risteilyaluslaituri otetaan käyttöön tänä vuonna.

Purkutyöt ovat käynnissä Hernesaarenrannan entisissä telakkahalleissa, joista ensin puretaan sisätilat. Kaksi viereistä pienempää hallia ovat yhä telakan käytössä, mutta niiden toiminnot siirtyvät telakan käyttöön jäävälle alueelle viimeistään ensi vuonna.

Vuoden 2020 aikana pitäisi tapahtua paljon muutakin: PPJ:n (Pallo-Pojat Juniorit) käytössä oleva kuplahalli siirretään silloin Jätkäsaaren liikuntapuistoon. Ravintola-alue Hernesaaren Rannan vuokrasopimus päättyy. Raitiolinjan 6 pitäisi aloittaa liikennöinti Eiranrantaan, jonne rakennetaan väliaikainen kääntöpaikka Kahvila Birgitan viereen.

Värikäs työmaa-aita erottaa Hernesaarenrannan purkutyömaan kadusta.

Hernesaaren rakentaminen alkaa alueen kärjestä. Alueen tuleva pääkatu Laivakatu jatketaan Hernesaaren kärkeen asti 2021–2022, ja samoihin aikoihin alkavat ensimmäiset tontinvaraukset. Siitä rakentaminen etenee pohjoiseen. Koko alueen pitäisi olla valmis 2030-luvun alussa, jos taantuma tai jokin muu syy ei sitä viivästytä.

Purkamisen ja rakentamisen välissä iso osa Hernesaaresta palvelee maa-aineksen läjitysalueena. Tarkoitus on, että Hernesaaressa puhdistamista tarvitseva maa-aines käsiteltäisiin pääasiassa Hernesaaressa. Alueelle ei tuoda sellaista maa-ainesta, joka ei ole tarkoitettu sijoitettavaksi Hernesaareen. Jätkäsaaresta on tarkoitus tuoda proomuilla ainesta, jota käytetään maanpinnan korottamiseen ja täyttöihin Hernesaaressa.

Kaikkea olemassaolevaa ei pureta. Hernesaareen jäävät ainakin Fordin talo ja sen viereinen toimistorakennus, viljasiilot, Kahvila Birgitta ja Hernesaaren Löyly.

Voit kommentoida artikkelia Twitterissä.